Monday, April 6, 2015

ALOHA!

Tässä se nyt vihdoin tulee - Hawaijipostaus! Parempi myöhään kun ei milloinkaan. Aika suuri osa näistä kuvista on siis GoProlta, koska ne jaksanut raahata kameraa jokapaikkaan. Myöskään mitään suurta pläjäystä kuvia ei ole tulossa koska mulla ei totta puhuen ole niitä ihan loputtomasti. Voi olla että tulee siitä postaus tässä lähiaikoina myös. Mutta nyt - enjoy!

DAY 1

Kun kuukausien, vuosien odotus vihdoinkin palkitaan... Lentokoneen pyörät iskeytyy Lauantaina Oahun maaperään, siitä alkaa ehdottomasti paras viikko koko vaihtovuodesta. Naurahtelen ääneen koska oon niin onnellinen ! Matkalaukkujen metsästyksen jälkeen tavataan muutamankymmenen muun vaihtarin kanssa - ''Hmm, näittenkö kanssa vietän viikon? Ihan ok varmaan, ihan ok.''
Huonekavereihin ei ollut siis missään vaiheessa minkäännäköistä vaikutusvaltaa, josta olin kuitenkin heti aika iloinen - mikäs siinä tutustuessa! Mulle osui kyllä ihan parhaat huonekaverit, ainakin kaks kolmesta tuli muutamassa päivässä ihan hirmu tärkeiksi ja läheisiksi. Muuten en voi oikeen kuvailla, kun että pirun hauskaa oli ihan joka sekuntti! Ainiin, illalla oli vielä sitten koko konkkaronkan kanssa sellanen tosi tylsä orientaatio - ihan hyödyllinen kai mutta musta ei oikein tohon aikaan yöstä ollut keskittymään.

DAY 2

Sunnuntaina sitten aamulla muistaakseni kahdeksan paikkeilla aamupalan jälkeen käveltiin yhdelle rannalle vähän kauemmas (no pari kilsaa, mut kauempana kun se 200 metriä hotellin viereiselle rannalle). Vapaa-ajan lisäksi oli kaikille ryhmille eri aikoihin sijoitettu katamaraanimatka, joka oli ihan upea puolitoistatuntinen keskellä kirkkaanturkoosia vettä! Pari valastakin nähtiin sielä vähän kauempana pärskimässä, hehe. Myöhemmin oli sitten vielä surffaustunti, missä opetettiin kaikki vaiheet aloittelijoille, ihan kuivaharjoittelusta asti. Rankin osa siitä on kyllä ihan varmasti se paddling, maataan siinä laudalla ja melotaan sinne kauas mistä lähdetään sitten surffaamaan. Alussa surffuas tuntui vähän hankalalta, mutta sitten muutaman mahaplätsin ja litran vettä jälkeen alkoikin sujua ja se fiilis oli ihan mahtava. Ei musta varmaan ole tarpeeksi kuvailemaan millaista se oli kun yksi pitkäaikaisista haaveista - surffaus Hawaijilla - toteutuu eikä se edes niin hankalaa ollut. Paitsi se melominen, kerta toisensa jälkeen. Kädet oli oikeasti ihan spagettia, ei ollut voimaa edes nostaa niitä mutta tahdonvoimalla aina vaan uudestaan ja uudestaan, olihan se aika once in a lifetime juttu kuitenkin.. Ihan jumissa taidettiin kaikki olla vielä monta päivää jälkikäteen, mutta oli se sen arvoista!

DAY 3

Maanantaina lähdettiin heti aamusta bussilla matkaan, ja ensimmäisenä pysäkkinä oli Dole Plantations, eli siis Dolen hedelmien kasvatustila (mietin tota sanaa 15 minuuttia). Vietettiin sielä kait tunti tai puoltoista lähinnä kierrellessä siinä ihan lähialueella sekä siinä kaupassa. Oli ihan siistiä päästä käymään Dolella, oltiinhan sitä ananasten osavaltiossa (toiset 15 minuuttia kulutettu suomennokseen)!

Sitten, vihdoin, oltiin määränpäässä North Shorella! Niillä rannoilla siis pidetään niitä maailmankuuluja surffauskilpailuja - eli Sunset Beach oli yksi niistä missä pysähdyttiin. Ne oli kyllä ihan sanoinkuvaamattoman kauniita paikkoja, jos olis muutama miljoona ylimäärästä taskurahaa niin omistaisin pian talon sieltä..

Iltapäivällä lähdettiin sitten bussilla taas kohti Polynesian Cultural Centeriä, joka on siis tavallaan vähän kuin Disneyland eri ''kylineen''/osioineen, mutta tällä kertaa kyseessä olikin kaikki Polynesian osat/saaret; Samoa, Aotearoa (Maori New Zealand), Tahiti, Fiji, The Marquezas, Tonga & Hawaii. Sielä oli sitten kaikennäköisiä aktiviteettejä ja esityksiä, mistä sai oman maun mukaan valita mihin osallistuu. Itse tykkäsin tosi paljon kun pääsi pienessä ajassa tutustumaan niin moniin eri kulttuureihin niiden alkuperäiskansojen kanssa - kaikissa osioissa oli siis ihan niitä alkuperäisiä henkilöitä esittämässä ja kertomassa kodistaan. Illan lopuksi oli vielä ihan huikea esitys jossa tiivistettiin kaikki kulttuurit yhteen, se kesti kai pari tuntia ja liikkeessä oltiin loppujenlopuksi oltu jo vissiin 13 tuntia joten nukahdin pari kertaa mutta oli se aivan älyttömän upea esitys!

DAY 4

Tiistaiaamuna lähdettiin taas heti aamusta bussilla matkaan - ensimmäisenä pysäkkinä The Nuuanu Pali Lookout, joka on siis ihan vaan lähinnä sellanen toosi hieno näköala/kuvauspaikka. Sielä ei vietetty kovin kauaa aikaa, kuvia vaan napattiin, kun matkaa jo jatkettiin kuvankauniille Kailua Beachille jossa hengailtiin muutama tunti. Se paikka oli vaan niin kaunis ja en ihmettele miksi sitä kutsutaan maailman parhaaksi rannaksi, oisin mielelläni voinut jäädä sinne moneksi päiväksi lisää heh! Lähinnä vaan loikoiltiin ja otettiin kuvia, ja no, syötiin. As always.

tällasella suomikokoonpanolla mentiin, aivan kauhee kuva mutta oli pakko laittaa koska pistää hymyilemään ihan vaan tän kuvan kattominenkin :D

DAY 5

Keskiviikkona oli vuorossa snorklaus Hanauma Baylla, johon lähtö olikin jo seitsemältä aamulla. Oli kuitenkin sen herääminen arvoinen - aamuisin sielä on paaljon vähemmän porukkaa ja ei ole vielä niin polttavan kuuma (niille jotka palaa). Itse käytin aika ison osan ajasta snorklatessa vaikka tuntui että monet lähti rannalle jo jonkun ajan jälkeen.. Mä en vaan edes huomannut kuinka kauan olin sielä koska nautin ihan täysillä sielä, oli ihan  huikeeta uiskennella sielä kaikkien erilaisten kalojen kanssa! Toi ensimmäinen kuva on ihan mun lemppari - en oikeesti kestä tota sinistä kalaa millanen sen ilme on ja sama tossa vasemmassa laidassa toi kattelee! :D

tässä näkyy se koko lahti missä oltiin snorklaamassa, ja pieni osa rantaa!

Illalla mentiin vielä shoppailemaan Ala Moana nimiseen kauppakeskukseen, jossa ei loppujenlopuksi ollut niin paljon aikaa shoppailuun, mutta ei sillä että kauheasti olisi ollut rahaakaan, heh. Sitten, monet on varmaan nähnyt Forest Gump -leffan? Muistatteko Bubba Gump ravintolan? Sinne me mentiin syömään tuona iltana! Oli tosi cool päästä sinne, vaikka mun vegepasta oli aikamoinen pettymys... Meillä oli sielä myös jonkinlainen FG-tietovisa, ihan hauska lisä.
Kuvista näin jälkikäteen totesin että taisi olla jo aikamoinen väsymys noin loppuviikosta, mutta julkaistaan nyt kuitenkin yksi... Nolous...

DAY 6

Torstaina suunnattiinkin sitten vähän erilaiseen paikkaan, nimittäin paljon hiljaisuutta ja tunteita sisällään pitävälle Pearl Harborille, tarkemmin USS Arizonan ''kotipaikkaan'' tai mikä satama se Suomeksi onkaan. Mulle tuollaiset kokemukset on aina jotenkin tosi pysäyttäviä, tai voin ihan itsekin sanoa että ymmärrän kunnioittaa tällaisia paikkoja yms... Sitten musta tulee aina kauheen vihanen joillekin jos ne käyttäytyy kun apinat. Luulen että suurin osa ihmisistä tietää, mutta siis lyhyesti tuolla on kuollut siis tuhansia ihmisiä Japanin hyökkäyksessä 1941. Suosittelen etsimään netistä jotain tietoa, se on oikeasti tosi kiinnostava juttu - vaikken mikään historian suurin fani ole ikinä ollut.

Päästiin sitten vielä tapaamaan yhtä muutamasta vielä elossa olevassa Pearl Harbor-selviytyjistä, ja vieläkin hymyilyttää kun hän oli varmasti yksi ihanimmista persoonista ketä olen ikinä tavannut.. :') Se kyllä kruunasi hienon vierailun Pearl Harborille, kannattaa ehdottomasti käydä sielä jos ikinä Oahulle eksytte!

Pearl Harborin jälkeen oli vaan sitten vapaa-aikaa rannalla, josta ei olekkaan mitään kerrottavaa/kuvia.

DAY 7

Viikko lähestyi jo pelottavasti loppuaan, kun perjantaina lähdettiin Diamond Headille patikoimaan (mitä ihmettä se hiking nyt suomeksi onkaan...). Näiden Arizonan vuorien ja hiking trailien jälkeen se oli oikeastaan suoraansanottuna tylsä ja helppo matka sinne ylös, mutta näkymät oli jotain ihan omaa luokkaansa sitten kun päästiin huipulle asti. Sieltä pääsi näkemään koko Honolulun ja olisin kyllä voinut jäädä pidemmäksi aikaa hengailemaan, niiin kaunista!! Alaspäin taaperrus meni aikas nopeasti, ja Shave Icen jälkeen lähdettiin bussilla takaisin hotellille ja rannalle loppupäiväksi rentoutumaan viikon päätteeksi ja ottamaan viimeiset Hawaijin rusketukset pintaan!

Illalla ei sitten lähdettykkään mihinkään ravintolaan syömään niinkuin normaalisti, vaan bussilla Kapoleihin perinteikkääseen Hawaijilaiseen iltaan nimeltään Lu'au! Sielä oli ihan kaikkea laidasta laitaan; Lein tekoa, Hawaijilaisten tatuointeja (kynillä nopeasti tehtyjä väliaikaisia, älyttömän hienoja), sekä kaikenlaisia muita aktiviteettejä ja pelejä mistä sai itse valita! Sitten syötiin sielä myös siis Hawaijilainen buffet-illallinen, joka oli ihan superhyvää! Vegetaristinkin lautaselle löytyi vaikka ja mitä, vaikka perinteikäs kohokohta maan alla tunteja valmistettu possu (Kalua pig) jäikin sitten luonnollisesti multa välistä. Illan kruunasi vielä huikea Hawaijilaisten esitys, mutta sielä rannalla oli vaan yksinkertaisesti niiin kylmä ettei siitä oikein voinut nauttia, josta seurauksena jotenkin päädyttiin Aneten kanssa pöydän alle istumaan... Suomalaiset + liika väsymys... pitihän sitä viimeiset hiekat kuljettaa hotellille... Älkää pliiis kysykö sen enempää...

DAY 8

Edellisenä iltana oltiin päästy huoneisiin vasta puolenyön jälkeen, ja siinä sitten pakkailujen ja ehkä vähän hauskanpidon jälkeen kello oli jo vissiin lähempänä puol 2, niin todettiin mun huonekaverin (yksi päätti pysyä hereillä mun seurana) kanssa, ettei nukuta ollenkaan. Viisaat. Mulla oli siis lähtö lentokentälle jo 3:45 (olin ainut meidän huoneesta joka lähti tohon aikaan), joten päätettiin vaan pysyä hereillä. Kuitenkin Daria nukahti jo vähän ennen kolmea lattialle (ja alkoi kävellä ja puhua unissaan, mulla oli hauskaa), ja hetken mietittyäni päätin nukkua sen kolme varttia, herätys oli 3:30. Ainakin luulin että se oli. Kello neljältä sitten joku (saksalainen?) poika tuli potkimaan ylös, nappas mun matkalaukun ja ennen kuin edes tajusin, pakotettuna juoksin portaita alas yrittäessäni hallita jalkojani ja pitää silmiä auki 15 sekuntia heräämisen jälkeen. Oli muuten aika haastavaa. En tiedä mitä kävi mun herätykselle, mutta oon kyllä ihan varma että sen laitoin päälle - en sitten tiedä oliko se unessa vai ei. Pääsihän se bussi sitten kuitenkin vähän myöhässä matkaan ja kaikki varmaan vihas mua kun joutuivat odottamaan toho aikaan yöstä, heh. Itse olin vielä niin unessa, että bussissa istuessani ja jollekin puhuessani nukahdin vaan siihen kesken lauseen, joka oli melkein yhtä outo tilanne kun kerran yöllä käsiä huoltoasemalla pestessäni pystyyn torkahtaminen. Ei noista kumpikaan mikään sekunteja pidempi uni ollut, mutta naurattaa silti.

Päästiin sitten vihdoin matkaan ja lentokentällä hengailin siinä jonkunaikaa Even kanssa kunnes sen lento lähti Losiin, ja mun lento aika pikaseen heti perässä. Nähtiin sitten taas siellä ja vaihdettiin vielä viimeiset sanat ennen ens kesää kun ollaan kummatkin Suomessa! Facetimea ei lasketa, eikä siitä myöskään puhuta, hehe. Kesällä sitten nähään taas!

Sitten lähti mun vika lento takaisin ''koti''Phoenixiin, ei oikeastaan ollut ikävä mutta oli se kiva palata taas kouluunkin näkemään kavereita jotka joutuu parin kuukauden jälkeen jättämään taakse, hui!